„Jazz to zapewne
najbardziej bezinteresowna forma sztuki. W jazzie dajesz z siebie
wszystko, aby ktoś inny zagrał jak najlepiej. Robisz, co możesz, aby
to jemu się udało, aby go do tego zainspirować. A więc to jest akt
poświęcenia.” Dizzy Gillespie
Wayne Shorter uczył
się od Miles'a Davisa, który uczył się od Clark'a Terry i Charlie'
Parkera, którzy uczyli się od Lester'a
Younga i Tommy Douglasa. Ta
kaskada inspiracji przekazywanej z pokolenia na pokolenie jest jedną
z najbardziej niezwykłych cech tradycji jazzu, a jej podstawą jest
wspaniałomyślność i zaangażowanie społeczności muzycznej.
Przekazywanie sobie idei pomiędzy pokoleniami muzyków jest w jazzie
tak samo ważne, jak współpraca w trakcie improwizacji.
Aby kontynuować
ten istotny proces, uznany szwajcarski perkusista Florian Arbenz (z
trio VEIN) oraz rewelacyjni kubańscy bracia Vistel (trębacz Jorge i
saksofonista Maikel) rozpoczęli współpracę przy nowym cyklu Convergence, zbliżając
gwiazdy u szczytu kariery z pretendentami młodszego pokolenia. "Wymieniamy
się pomysłami, odkrywamy kompozycje z tego repertuaru i gramy nową,
oryginalną muzykę." - mówi Arbenz
Florian Arbenz po
raz pierwszy spotkał się z Vistel Brothers podczas studiów w Hawanie
prawie 20 lat temu, a kolejny raz gdy grali z legendarnym Gregiem
Osby. "Ponieważ gram tak dużo z trio
fortepianowym VEIN, w nowym projekcie nie chciałem pianina, a
gitarę, i mam wspaniałego brazylijskiego gitarzystę Nelson Verasa,
który przyłączył się do tej przygody." Do
projektu dołączył kontrabasista z Nowego Jorku Josh Ginsburg.
Florian Arbenz jest
jednym z najbardziej wszechstronnych i utalentowanych perkusistów w
Europie, z niezrównanym jazzowym dorobkiem w uznanym szwajcarskim
trio VEIN. Poznawał jazz poprzez znajomość z artystami takimi jak
Kirk Lightsey i Famadou Don Moye, a także studiował u Eda Thigpena i
Steve'a Smitha. Ma także klasyczne wykształcenie perkusyjne i
rozległe międzynarodowe doświadczenie orkiestrowe z występów m.in. z
Peterem Eötvösem, Györgym Kurtagem i Christophem von Dohnanyiem.
Jako student spędził sześć miesięcy na Kubańskim Uniwersytecie
Artystycznym i odtąd aktywnie interesuje się sceną międzynarodową, w
swą grę włączając elementy techniki azjatyckiej, a także
afro-kubańskiej. Florian postępuje śladem najbardziej zaawansowanych
praktyków perkusji, takich jak Chris Dave i Eric Harland, i
doskonali własną technikę z równie nowatorską intencją.
Urodzony w
Santiago de Cuba w rodzinie o wielopokoleniowej muzycznej tradycji, Maikel
Vistel, sięga korzeni kultury swej ojczyzny kształtując współczesne,
ciepłe i osobiste brzmienie. Maikel uczył się u wielkich mistrzów
jazzu, takich jak Mark Turner, George Garzone, Joe Lovano, Greg Osby,
Roman Filiú, David Virelles, Gary Thomas i Steve Coleman. W 2005
roku wraz z bratem i muzycznym partnerem, trębaczem Jorgem Vistelem,
zamieszkał w Madrycie. To w Europie bracia stworzyli swój pierwszy
projekt pod nazwą Vistel Brothers. Grupa występowała z wielkim
powodzeniem na scenach najważniejszych jazzowych klubów i festiwali
w Hiszpanii.W 2015 roku wydał album STEPS w nowojorskiej wytwórni
Inner Circle Music legendarnego saksofonisty Grega Osby.
Jorge Vistel urodził
się w Santiago de Cuba i jako spadkobierca muzycznej dynastii, zna
sekrety swojej ojczyzny i znakomicie łączy je z jazzową awangardą.
Rezultatem jest jego współczesny, osobisty i autentyczny styl.Vistel
rozpoczął naukę muzyki w dzieciństwie, a potem kontynuował ją w
Narodowej Szkole Artystycznej na Kubie. Równocześnie brał lekcje
m.in. u Steve'a Colemana, Wyntona Marsalisa, Nicholasa Paytona,
Steve'a Turre'a i Barry'ego Harrisa. W 2005 roku zamieszkał w
Europie, gdzie grywa z takimi artystami jak Benny Golson, Roy
Hargrove, Doug Hammond, David Murray, Henry Cole, Lewis Nash, Dado
Moroni, Benny Green, Marcus Printup, Stefano Bedetti, Gary Thomas,
David Virelles i Roman Filiu. W 2014 roku koncertował ze
sponsorowanymi przez Quincy'ego Jonesa Alfredo Rodriguezem & The
Invasion Parade.
Nelson Veras -
urodzony w Salvador de Bahia/ Brazylia. Już jako nastolatek
koncertował z takimi muzykami jak Pat Metheny, Aldo Romano, Gary
Peacock, Michel Petrucciani, Mark Turner, Lee Konitz. To jeden z
najciekawszych i najbardziej charakterystycznych współczesnych
gitarzystów jazzowych.
Veras, obecnie
mieszkający we Francji, protegowany Pata Metheny, łączy tradycje obu
krajów z wirtuozerskim hołdem dla Joao Gilberto i Django Reinhardta,
przywołuje obie tradycje i ale też funkcjonuje niezależnie.
Josh Ginsburg urodzony
w Baltimore (USA) basista regularnie występuje na scenach
koncertowych i w klubach jazzowych całego świata. "Myślę, że to w
Baltimore nabyłem tę rytmiczną intensywność, a także głęboką miłość
do jazzowej tradycji." Przez ostatnie kilka lat Josh koncertował z
zespołami prowadzonymi między innymi przez Kurta Rosenwinkela,
Jeremy'ego Pelta i George'a Colligana. Josh
Ginsburg szybko
zyskuje renomę na europejskiej scenie dzięki swoim zwinnym i pełnym
wyobraźni improwizacjom.
Wayne Shorter uczył się od Miles'a Davisa, który uczył się od
Clark'a Terry i Charlie' Parkera, którzy uczyli się od Lester'a
Younga i Tommy Douglasa. Ta kaskada inspiracji przekazywanej z
pokolenia na pokolenie jest jedną z najbardziej niezwykłych cech
tradycji jazzu, a jej podstawą jest wspaniałomyślność i
zaangażowanie społeczności muzycznej. Przekazywanie sobie idei
pomiędzy pokoleniami muzyków jest w jazzie tak samo ważne, jak
współpraca w trakcie improwizacji. Aby kontynuować ten istotny
proces, uznany szwajcarski perkusista Florian Arbenz (z trio VEIN)
oraz rewelacyjni kubańscy bracia Vistel (trębacz Jorge i
saksofonista Maikel) rozpoczęli współpracę przy nowym cyklu
Convergence, zbliżając gwiazdy u szczytu kariery z pretendentami
młodszego pokolenia. "Wymieniamy się pomysłami, odkrywamy kompozycje
z tego repertuaru i gramy nową, oryginalną muzykę." - mówi Arbenz
Florian Arbenz po raz pierwszy spotkał się z Vistel Brothers podczas
studiów w Hawanie prawie 20 lat temu, a kolejny raz gdy grali z
legendarnym Gregiem Osby. "Ponieważ gram tak dużo z trio
fortepianowym VEIN, w nowym projekcie nie chciałem pianina, a
gitarę, w Bydgoszczy zagra utalentowany polski gitarzysta Szymon
Mika, który przyłączył się do tej przygody." Do projektu dołączył
kontrabasista z Australii Rafael Jerjen.
Florian Arbenz jest jednym z najbardziej wszechstronnych i
utalentowanych perkusistów w Europie, z niezrównanym jazzowym
dorobkiem w uznanym szwajcarskim trio VEIN. Poznawał jazz poprzez
znajomość z artystami takimi jak Kirk Lightsey i Famadou Don Moye, a
także studiował u Eda Thigpena i Steve'a Smitha. Ma także klasyczne
wykształcenie perkusyjne i rozległe międzynarodowe doświadczenie
orkiestrowe z występów m.in. z Peterem Eötvösem, Györgym Kurtagem i
Christophem von Dohnanyiem. Jako student spędził sześć miesięcy na
Kubańskim Uniwersytecie Artystycznym i odtąd aktywnie interesuje się
sceną międzynarodową, w swą grę włączając elementy techniki
azjatyckiej, a także afro-kubańskiej. Florian postępuje śladem
najbardziej zaawansowanych praktyków perkusji, takich jak Chris Dave
i Eric Harland, i doskonali własną technikę z równie nowatorską
intencją.
Urodzony w Santiago de Cuba w rodzinie o wielopokoleniowej muzycznej
tradycji, Maikel Vistel, sięga korzeni kultury swej ojczyzny
kształtując współczesne, ciepłe i osobiste brzmienie. Maikel uczył
się u wielkich mistrzów jazzu, takich jak Mark Turner, George
Garzone, Joe Lovano, Greg Osby, Roman Filiú, David Virelles, Gary
Thomas i Steve Coleman. W 2005 roku wraz z bratem i muzycznym
partnerem, trębaczem Jorgem Vistelem, zamieszkał w Madrycie. To w
Europie bracia stworzyli swój pierwszy projekt pod nazwą Vistel
Brothers. Grupa występowała z wielkim powodzeniem na scenach
najważniejszych jazzowych klubów i festiwali w Hiszpanii.W 2015 roku
wydał album STEPS w nowojorskiej wytwórni Inner Circle Music
legendarnego saksofonisty Grega Osby.
Jorge Vistel urodził się w Santiago de Cuba i jako spadkobierca
muzycznej dynastii, zna sekrety swojej ojczyzny i znakomicie łączy
je z jazzową awangardą. Rezultatem jest jego współczesny, osobisty i
autentyczny styl.Vistel rozpoczął naukę muzyki w dzieciństwie, a
potem kontynuował ją w Narodowej Szkole Artystycznej na Kubie.
Równocześnie brał lekcje m.in. u Steve'a Colemana, Wyntona Marsalisa,
Nicholasa Paytona, Steve'a Turre'a i Barry'ego Harrisa. W 2005 roku
zamieszkał w Europie, gdzie grywa z takimi artystami jak Benny
Golson, Roy Hargrove, Doug Hammond, David Murray, Henry Cole, Lewis
Nash, Dado Moroni, Benny Green, Marcus Printup, Stefano Bedetti,
Gary Thomas, David Virelles i Roman Filiu. W 2014 roku koncertował
ze sponsorowanymi przez Quincy'ego Jonesa Alfredo Rodriguezem & The
Invasion Parade.
Szymon Mika – jeden z najbardziej utalentowanych gitarzystów
jazzowych młodego pokolenia, zdobywca Pierwszej Nagrody na
Międzynarodowym Jazzowym Konkursie Gitarowym im. Jarka Śmietany
(2015), Grand Prix Indywidualność Jazzowa na festiwalu Jazz nad Odrą
(2012) oraz wielu innych nagród i wyróżnień. Zachwyca dojrzałą grą,
dopracowanym brzmieniem i profesjonalnym warsztatem.
W 2016 roku ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w
Katowicach z wyróżnieniem. Naukę kontynuował w Bazylei na Jazz
Campus. W latach 2017-2018 brał udział w projekcie Focusyear, przy
okazji którego występował u boku takich artystów jak: Dave Holland,
Kurt Rosenwinkel, Mark Turner, Joshua Redman, Avishai Cohen i wielu
innych. Na co dzień koncertuje z czołówką polskich muzyków,
współtworząc nietuzinkowe projekty.
“Na gitarze prawdziwa sensacja i odkrycie festiwalu – Szymon Mika
(…) Perfekcja w dopracowaniu szczegółów, bezbłędnie prowadzona
improwizacja, silny background bluesowy, swoboda we wszystkich
rejestrach z kapitalnymi dopowiedzeniami w wybrzmieniu frazy. (…)
Przyznam, że takiej gitary jazzowej to ja dawno w Polsce (gdy chodzi
o naszych muzyków) nie słyszałem!” - Jazz Forum
“Zachwycający gitarzysta” - Mike Stern